Zuid-Afrika 22 januari -17 februari

En dan is het opeens zover: opnieuw in Zuid-Afrika, het land dat we al kennen van eerdere bezoeken. En tevens het land waarvandaan we weer zullen vertrekken naar Nederland. Maar voor het zover is nog even genieten....

Vrijstaat

We zijn uitgenodigd bij de familie de Cock in de Vrijstaat. Dit zijn de ouders van Andri du Toit, die we samen met haar man Ryan en kinderen ontmoet hebben in Sudan terwijl zij naar het noorden reden. Merwie en Lydia de Cock hebben een boerderij in de Vrijstaat. Omdat we weleens willen zien hoe een Zuid-Afrikaanse 'boereplaas' eruit ziet, brengen we er een bezoekje. Het verschil met Nederland is erg groot; de farm fokt koeien (in Afrikaans 'beeste') en bezit zo'n 1000 beeste en grote lappen grond. We krijgen een rondleiding en krijgen de volgende dag zo'n 200 km verderop zijn andere stukken grond te zien. Hier wordt ook veel mais verbouwd als voedsel voor de mens en de koeien. De familie de Cock is erg hartelijk en we hebben er een erg gezellige tijd.
Wat ook erg mooi om te zien is zijn de kuddes wilde blesbokken die daar over de velden rennen.

Drakensbergen

Daarna wordt het tijd om naar de Drakensbergen te gaan. We hebben opnieuw afgesproken met Elles en Clemens (vrienden die in een ziekenhuis in Zuid-Afrika werken) om een weekendje te kamperen. Nu is ook Djoke mee, een vriendin die een paar weken bij Elles en Clemens is om te zien hoe het leven als tropenarts is. Vanaf de camping hebben we een fantastisch uitzicht op het Amfitheater.

De eerste avond zit het weer mee en kunnen we tot 's avonds laat lekker braaien. De volgende dag willen we een mooie wandeling richting het Amfitheater maken, maar we zijn nog maar net op weg als het onweer losbreekt tezamen met fikse regenbuien. Onder een boompje eten we nog even onze lunch, maar al snel concluderen we dat het er niet op lijkt dat het snel zal opklaren dus wordt de terugtocht maar aanvaardt. Kletsnat komen we terug op de camping. Laten we nu net gisteren onze luifel voor de eerste keer op deze reis opgezet hebben. Niet vanwege het weer, maar om 'm toch nog een keer te gebruiken op deze reis. Komt dat even goed uit.... De rest van de dag blijft het weer slecht. De tentjes van Elles en Clemens, en Djoke spoelen zelfs bijna weg. Dan maar 's avonds in de auto naar het restaurant 200 m verderop... Dit weekend hebben we het slechtste weer van de hele reis, maar dat mag de pret niet drukken!
We gaan nog 2 dagen mee naar hun huis in Nkandla, doen de was, internetten en braaien 's avonds weer gezellig. Daarna rijden we via een mooie gravelroad langs de Tugela rivier richting Lesotho.

Lesotho... bijna...

De vorige keer hadden we niet genoeg tijd om Lesotho te doen omdat we Jolanda's ouders graag weer in Port Elizabeth wilden zien. Deze keer beter.... dus niet. Terwijl we naar de voet van de Sani Pas rijden regent het flink en als we de volgende dag de pas opwillen (de Sani pas is niet geasfalteerd en dus een gravelroad en behoorlijk steil) begint het al goed: erg stenig en modderig, we glibberen over de weg zelfs in de lage gearing. Twijfel, wel of niet doorgaan. Nog een stukje verder dan maar, maar weer hetzelfde. Toch maar niet gedaan...

Baviaanskloof

In plaats van door Lesotho rijden we nu via Port St. Johns, een mooi kustplaatsje, naar Port Elizabeth waar we met de familie du Toit hebben afgesproken om een weekend naar de Baviaanskloof te gaan. Het weer is nu prachtig en de kloof erg mooi. We slapen in een mooi huisje langs de rivier en rijden de volgende dag verder de kloof in. Ook hier is het gravelroad maar door de regen is veel van de weg weggespoeld en is het alleen te doen met 4x4 en soms alleen in de low gear. We rijden naar Rooihoek zo'n 28 km verderop en dat kost ons bijna 2 uur... De weg gaat behoorlijk op en neer met fantastische uitzichten. Rooihoek is genoemd naar de rode kleur van de bergen en je kunt er lekker zwemmen in de rivier met het witte strand. Na een duik en picknick ('padkos' in Afrikaans) rijden we terug. Een ontspannen weekend en erg gezellig.

Richting de Kaap

Na afscheid te hebben genomen van de familie du Toit rijden we verder richting de Kaap. Maar eerst nog een nachtje kamperen bij Addo's Elephant Park waar we grote groepen olifanten zien badderen in een waterpoel en voor het eerst een eland zien (niet zo indrukwekkend overigens).
Ook Tsitsikamma NP hebben we 5 jaar geleden al bezocht. Mooi genoeg voor een tweede keer. We lopen natuurlijk weer even naar de hangbrug, maar maken ook een hele mooie wandeling langs de kust over rotsblokken naar een waterval. In de oceaan zien we dolfijnen zwemmen.
Daarna kamperen we een paar dagen aan de lagoon van Knysna. Met een lekker weertje aan het meer, wat wil je nog meer. Helaas na een paar dagen krijgen we regen en dat blijft een tijdje zo.

Cape Agulhas

Missie geslaagd: van noord naar zuid! Cape Agulhas is het zuidelijkste punt van Afrika dus daar moeten we wel met de auto naar toe. Ruige kust, veel rotsblokken, daar past regen en wind wel bij... Dit is het punt waar de warme Indische Oceaan en de koude Atlantische Oceaan samenkomen.

Stellenbosch

Net zoals een paar maanden geleden wordt Stellenbosch weer onze uitvalsbasis. Hier kunnen we lekker kamperen en allerlei dingen regelen, zoals de verscheping, naar de kapper, internetten enz, en bovendien zijn er nog genoeg leuke dingen te doen in en rondom Stellenbosch. Vanuit Stellenbosch ben je binnen een uur in Kaapstad.

Kaap de Goede Hoop

Wat zeker nog op de agenda staat is Kaap de Goede Hoop. Het is een stralende dag als we omhoog klimmen naar Cape Point met een super uitzicht over de oceaan en Valsbaai met ruige kliffen en witte stranden.
Dan met de auto naar Kaap de Goede Hoop. Dit moet natuurlijk vereeuwigd worden: tussen de mensenmassa's door vinden we toch een momentje om de auto naast het bord te manouvreren.

De laatste week...

En nu is het dan bijna zover, het einde van onze fantastische reis. Volgende week vrijdag vliegen we terug en hopen zaterdagochtend de 24ste rond 11 uur op Schiphol aan te komen.
Vanaf de 22ste zijn we even dakloos: dan gaat ons trouwe autootje op de boot.
We hopen jullie allemaal weer snel te zien. Tot gauw!